Een bijzondere stagedag - Reisverslag uit Trichy, India van Wiesje Neerhoff - WaarBenJij.nu Een bijzondere stagedag - Reisverslag uit Trichy, India van Wiesje Neerhoff - WaarBenJij.nu

Een bijzondere stagedag

Door: Wiesje

Blijf op de hoogte en volg Wiesje

04 Mei 2015 | India, Trichy

3 weken geleden, toen ik hier precies 2 maanden was, schreef ik nog een blog. Nu zou ik alweer een boek vol kunnen schrijven met alles wat ik meegemaakt heb, maar dat wordt wat veel om te lezen. Ik zal het dus beknopt houden bij een paar situaties 

Op dinsdag 14 april was het Annual Day (feestdag) op mijn platteland stage. Voor die gelegenheid gingen Eline en ik voor het eerst op het hostel slapen, wat hadden we er zin in! Van tevoren wisten we dat we op de grond zouden slapen, maar dat waren we na het bezoekje aan de stage van Eva wel gewend. Afzien, zo’n nacht, maar alle kinderen in het hostel doen dit iedere nacht en dus wij ook. Met een zak vol kussens, een klamboe en onze ‘feestkleren’ vertrokken we naar stage.

Toen we aankwamen en de kinderen de tassen zagen, vroegen ze of we bleven slapen. Toen ze hoorden dat dit zo was, waren ze door het dolle heen. Binnen no time wist de hele school het en kregen we knuffels en handjes; Thank you, thank you! We waren dus meer dan welkom 

De docenten waren verbaasd en er bleek niet op ons gerekend. Ons eten was naar ons huis gebracht en er was geen ruimte waar we konden slapen. Balen.. maarja, ook dit is India en met een beetje flexibiliteit los je zoiets vanzelf op. We besloten in een klaslokaal te gaan slapen. De betonnen vloer leek ons iets teveel van het goede, dus bouwden we een mini bed van 4 ijzeren schoolbankjes. Toen we naar onze kamer gingen, bleek deze bezaaid met insecten; torren, muggen, steekvliegen.. We hebben de klamboe opgehangen en zijn nog maar even wakker gebleven.

Er werd hard op de deur geramd; de meiden! Doof, dus ze horen zelf niet hoe hard ze op de deur slaan. Alles wat we hadden, was natuurlijk mega interessant; een KORTE pyjamabroek? Wc papier? Een lakenzak EN een klamboe? We hebben alles zo goed mogelijk uit proberen te leggen, in gebarentaal natuurlijk! Vooral het WC papier was grappig om te vertellen. We dachten dat de avond een ramp zou worden; ijzeren bankje om op te slapen, insectenplaag.. Maar voor we het wisten stonden de lieve stagemeisjes met henna voor onze neus en kregen Eline en in een heel kunstwerk op onze hand. Dit deden ze met zoveel concentratie, het was echt schattig om te zien. De meisjes beginnen ons duidelijk echt te waarderen, want we kregen een hele dikke knuffel voor ze gingen slapen.

Na een brakke nacht, stonden we om 06.00 weer naast ons hemelbedje. We krabden de henna van onze handen en er bleef een mooie tekening achter. Voor we het wisten stonden Siddika (een lief en zorgzaam meisje van 17) met haar vriendin en 2 sari’s voor onze neus. Binnen een uur(!) waren Eline en ik omgetoverd tot 2 Disney prinsessen. De kinderen vonden het prachtig om te zien. De rest van de dag zouden we niet kunnen plassen, de sari zat namelijk vastgespeld aan onze broek, maar dat hadden we er graag voor over.

De Annual Day was geweldig. Eline en ik hadden een speech voorbereid en deze ging, ondanks dat het wel spannend was in het Engels voor zo’n groot publiek, erg goed. Djanzy vertaalde het in gebarentaal, zodat de dove kinderen het ook konden volgen. De rest van de optredens waren ook heel leuk: een doven toneelstuk van Assepoester, mime spel, Indiase dans en de Hollandse dans die Eline aan ik aan de jongens geleerd hadden. Wat was ik trots toen deze 5 dove jongens de dans perfect uitvoerden, ik kon niet stoppen met glimlachen. Alweer zo’n speciale en mooie stagedag!

• 05 Mei 2015 - 21:36

Lisette:

Hoi Wiesje,
    wat leuk om te lezen. Fijn dat jullie het leuk hebben op deze bijzondere stage. Geniet er nog ff van. En dan straks met heel veel mooie verhalen terug naar huis.
    Veel plezier nog, liefs Lisette

• 09 Mei 2015 - 18:05

Marion Van Voorst:

Dank voor je mooie verhaal! Wat heerlijk dat de kinderen jullie zo duidelijk laten merken dat ze jullie waarderen. Daar wordt toch iedereen blij en trots van. Omgekeerd genieten jullie ook van die kinderen en die wederzijdsheid is ook mooi.
    Groetjes!